ماده 32- مجامع امور صنفی از نمایندگان اتحادیهها با ترکیب زیر تشکیل میگردد:
الف- مجمع امور صنفی صنوف تولیدی، خدمات فنی.
ب- مجمع امور صنفی صنوف توزیعی- خدماتی
ج- مجمع امور صنفی مشترک صنوف تولیدی- خدمات فنی و توزیعی- خدماتی.تبصره 1- مجمع امور صنفی دارای شخصیت حقوقی و غیرانتفاعی است و پس از ثبت در وزارت بازرگانی رسمیت مییابد.
تبصره 2- حداقل تعداد واحدهای صنفی دارای پروانه کسب در هر شهرستان برای تشکیل دو مجمع جداگانه، بیست هزار واحد صنفی است. هیأت عالی نظارت میتواند بنا به پیشنهاد کمیسیون نظارت مراکز استانها نصاب مذکور را جهت شهرستانهای تابعه آن استان تغییر دهد و نسبت به تشکیل، ادغام یا تفکیک مجمع یا مجامع امور صنفی اتخاذ تصمیم کند.
فصل چهارم :مجمع امور صنفی
ماده 32- مجامع امور صنفی از نمایندگان اتحادیهها با ترکیب زیر تشکیل میگردد:
الف- مجمع امور صنفی صنوف تولیدی، خدمات فنی.
ب- مجمع امور صنفی صنوف توزیعی- خدماتی
ج- مجمع امور صنفی مشترک صنوف تولیدی- خدمات فنی و توزیعی- خدماتی.
تبصره 1- مجمع امور صنفی دارای شخصیت حقوقی و غیرانتفاعی است و پس از ثبت در وزارت بازرگانی رسمیت مییابد.
تبصره 2- حداقل تعداد واحدهای صنفی دارای پروانه کسب در هر شهرستان برای تشکیل دو مجمع جداگانه، بیست هزار واحد صنفی است. هیأت عالی نظارت میتواند بنا به پیشنهاد کمیسیون نظارت مراکز استانها نصاب مذکور را جهت شهرستانهای تابعه آن استان تغییر دهد و نسبت به تشکیل، ادغام یا تفکیک مجمع یا مجامع امور صنفی اتخاذ تصمیم کند.
تبصره 3- در صورت ادغام مجامع امور صنفی، کلیه اموال، دارائیها، حقوق و تعهدات مجامع قبلی با نظارت کمیسیون نظارت به مجمع امور صنفی مشترک منتقل میگردد.
تبصره 4- در صورت تفکیک مجمع امور صنفی مشترک، کلیه اموال، دارائیها، حقوق و تعهدات آن نسبت تعداد اعضاء با نظارت کمیسیون نظارت به مجامع جدیدمنتقل میگردد.
ماده 33- تعداد اعضای هیأت رئیسه مجمع امور صنفی مشترک پنج نفر به شرح زیر است:
الف- یک نفر رئیس.
ب- دو نفر نایب رئیس.
ج- یک نفر دبیر
د- یک نفر خزانهدار.
تعداد اعضای هیأت رئیسه به نسبت تعداد اتحادیههای مربوط به صنوف تولیدی- خدمات فنی و توزیعی- خدماتی تعیین خواهد شد.
تبصره- تعداد اعضای هیأت رئیسه مجامع امور صنفی تولیدی- خدمات فنی یا توزیعی خدماتی هر کدام سه نفر مشتمل بر رئیس، نایب رئیس و دبیر است.
ماده 34- جلسات مجامع امور صنفی با حضور حداقل دو سوم اعضاء تشکیل میشود و رسمیت مییابد و تصمیمات متخذه با اکثریت نصف به علاوه یک آراء حاضران در جلسه معتبر خواهد بود.
تبصره- مدت مأموریت نماینده هر اتحادیه در مجمع امور صنفی ذیربط تا پایان مدت مأموریت او در هیأت مدیره اتحادیه است. در صورت فوت، بیماری، محرومیت از حقوق اجتماعی، استعفا، حجر یا عزل هر نماینده، اتحادیه وفق مواد(22) و (23) این قانون نسبت به معرف نماینده دیگری برای مدت باقیمانده به مجمع امور صنفی اقدام میکند.
ماده 35- مجمع امور صنفی در اولین جلسه هر دوره، هیأت رئیسه مجمع را برای مدت دو سال انتخاب میکند انتخاب مجدد اعضای مذکور در ادوار بعدی بلامانع است.
ماده 36- ترتیب انتخاب هیأت رئیسه مجامع امور صنفی، وظایف هیأت رئیسه، طرز تشکیل جلسات و تعداد کمیسیونهای آن و سایر مقررات مربوط به اداره مجامع و حقالزحمه خدمات آنها طبق آئیننامهای خواهد بود که توسط دبیرخانه هیأت عالی نظارت با کسب نظر از مجامع امور صنفی مراکز استانها تهیه و به تصویب وزیر بازرگانی خواهد رسید.
ماده 37- وظایف و اختیارات مجامع امور صنفی به شرح زیر است:
الف- ایجاد هماهنگی بین اتحادیهها، نظارت بر عملکرد آنها و راهنمایی صنوف.
ب- تنظیم و تصویب آئیننامههای مالی، استخدامی، اداری، آموزشی و تشکیلاتی اتحادیهها و تغییرات آنها.
ج- اظهار نظر در مورد ضوابط خاص داخلی اتحادیههای تحت پوشش برای صدور پروانه کسب جهت بررسی و تصویب کمیسیون نظارت.
د- نظارت بر حسن اجرای اقدامات اتحادیهها در خصوص صدور پروانه کسب از جهت تطبیق با مقررات این قانون و آئیننامههای آن.
ه- تأئید، انتخاب و معرفی نمایندگان اتحادیهها به امور مالیاتی، هیأتهای حل اختلاف مالیاتی و سایر مراجعی که به موجب قانون معرفی نماینده از طرف صنوف به عمل میآید.
و- اجرای مصوبات هیأت عالی نظارت و کمیسیون نظارت.
ز- نظارت بر اجرای مقررات فنی، بهداشتی، ایمنی، انتظامی، حفاظتی، بیمهگزاری، زیباسازی و سایر مقررات مربوط به واحدهای صنفی که از طرف مراجع ذیربط وضع میشود. همچنین همکاری با مأموران انتظامی در اجرای مقررات.
تبصره- چنانچه افراد صنفی در انجام دادن ضوابط انتظامی که در موارد خاص تعیین و از طریق مجمع امور صنفی ابلاغ میگردد؛ و نیز در اجرای مقررات بهداشتی، ایمنی یا زیباسازی با مخالفت مالک ملک مواجه شوند، میتوانند با جلب موافقت مجمع امور صنفی و با هزیه خود اقدام مقتضی را به عمل آورند.
ح- رسیدگی به اعتراض افراد صنفی نسبت به تصمیمات اتحادیهها.
ط- انتخاب و معرفی یک نفر نماینده از بین اعضاء هیأت رئیسه به کمیسیون نظارت بر ای نظارت بر حسن اجرای انتخاب هیأت مدیره اتحادیهها.
ی- پیشنهاد تشکیل اتحادیه جدید یا ادغام اتحادیهها یا تقسیم یک اتحادیه به دو یا چند اتحادیه برای اتخاذ تصمیم به کمیسیون نظارت.
ک- تعیین نوع و نرخ کالاها و خدمات که افراد هر صنف میتوانند برای فروش، عرضه یا ارائه کنند و پیشنهاد آن برای اتخاذ تصمیم به کمیسیون نظارت و اعلام مصوبه کمیسیون به اتحادیهها برای ابلاغ به افراد صنفی با هدف جلوگیری از تداخل صنفی.
ل- جمعآوری اطلاعات و آمار لازم با وسائل مقتضی برای تعیین حدود و تعداد واحدهای صنفی متناسب با جمعیت و نیازها و ارائه آن به کمیسیون نظارت جهت تصمیمگیری.
م- تنظیم ساعات کار و ایام تعطیل واحدهای صنفی با توجه به طبیعت و نوع کار آنان و ارائه برنامه برای اتخاذ تصمیم به وسیله کمیسیون نظارت.
ن- همکاری و معاضدت با سایر مجامع امور صنفی و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و اتاق تعاون.
س- تصویب بودجه، ترازنامه و صورتهای مالی اتحادیهها پس از رسیدگی به آنها و نظارت بر عملیات مالی اتحادیهها.
ع- درجهبندی واحدهای صنفی، در موارد لزوم، طبق ضوابط و مقرراتی که توسط وزارت بازرگانی و با کسب نظر نیروی انتظامی و اتحادیههای ذیربط تهیه میشود و به تصویب کمیسیون نظارت میرسد.
ف- اجرای برنامههای علمی، آموزشی و پژوهشی مورد نیاز برای ارتقاء سطح آگاهیهای هیأت مدیره اتحادیهها با همکاری دستگاههای ذیربط در چارچوب مقررات.
ص- تنظیم ترازنامه و صورتهای مالی سالانه و تسلیم آن ظرف دو ماه بعد از پایان هر سال مالی به کمیسیون نظارت برای رسیدگی و تصویب.
تبصره- کمیسیون نظارت مکلف است ترازنامه و صورتهای مالی را ظرف یک ماه رسیدگی کند و نتیجه را به مجمع امور صنفی اعلام دارد تأیید ترازنامه به منزله مفاصا حساب دوره عملکرد مجمع امور صنفی خواهد بود.
ق- تنظیم بودجه سال بعد و تسلیم آن تا اول بهمن ماه هر سال، به کمیسیون نظارت برای تصویب و نظارت بر اجرای آن.
ر- سایر مواردی که در این قانون پیشبینی شده است.
تبصره 1- اداره امور مجامع امور صنفی و همچنین پیگیری و اجرای مصوبات اجلاس مجامع امور صنفی و نیز مسوولیت پیگیری و اجرای بندهای (الف)، (د)، (ه)، (ز)، (ح)، (ط) ،(ل)، (ن)، (ع) و (ف) این ماده به هیأت رئیسه مجامع امور صنفی و سایر وظایف و اختیارات محوله به اجلاس عمومی اعضای مجامع امور صنفی واگذار میگردد.
تبصره 2- مجامع امور صنفی با وزارت آموزش و پرورش در مورد آموزش مهارتهای شاخه کاردانش همکاری لازم را به عمل خواهند آورد.
تبصره 3- مجامع امور صنفی مجازند برای تشکیل بانک اصناف، موسسه اعتباری، صندوق قرضالحسنه، شرکت تعاونی اعتبار و دیگر موسسات پولی، بانکی، مالی و اعتباری، طبق قوانین و مقررات جاری کشور اقدام کنند.
ماده 38- در شهرستانهایی که برخی از اتحادیهها به علت نداشتن امکانات و توانائیهای لازم نتوانند صدور پروانه کسب را عهدهدار شوند، به پیشنهاد آن اتحادیه و تصویب کمیسیون نظارت، مسوولیت صدور پروانه کسب به طور موقت به مجمع امور صنفی واگذار میگردد. در صورت رفع مشکل، بنا به پیشنهاد همان اتحادیه و تصویب کمیسیون نظارت، مسوولیت صدور پروانه کسب بر عهده اتحادیه قرار خواهد گرفت.
ماده 39- وظایف کمیسیون بازرسی مجامع امور صنفی به قرار زیر است:
الف- بازرسی امور مربوط به اتحادیهها به منظور حصول اطمینان از رعایت ضوابط و مقررات صنفی و تنظیم گزارشهای لازم.
تبصره- کمیسیون موظف است نتیجه بررسی و گزارشهای خود را از طریق هیأت رئیسه مجمع امور صنفی جهت بررسی به کمیسیون نظارت تسلیم دارد.
ب- بازرسی و رسیدگی به شکایات و اعتراضاتی که به مجمه امور صنفی میرسد و ارائه گزارش لازم به مجمع.
ماده 40- مسوولان مجامع امور صنفی و اتحادیهها مکلفند تسهیلات لازم را برای انجام دادن وظایفی که طبق این قانون به کمیسیون بازرسی محول شده است، فراهم کنند.